Psiholog, psihologie, terapie, divertisment, relaxare

 header image 5

Arta preistorică din România

February 11th, 2013 · Fara comentarii

Arta preistorică din România, printre cele mai importante din Europa

desenele-rupestre-cuciulat.jpg

Cele mai vechi desene din lume au fost descoperite de o echipă de arheologi într-o peşteră din Bihor, la Coliboaia, alături de speologul Tudor Rus, membru al clubului speologic Speodava Ştei. Specialişti francezi au venit să expertizeze descoperirile, iar probele trimise la două laboratoare au arătat că desenele datează din gravettian, adică de acum 23.000 – 35.000 de ani.

Profesorul Marin Cârciumaru, arheolog, cel care a descoperit primele picturi rupestre în România, afirmă că în ţara noastră se află una dintre cele mai importante culturi preistorice din Europa.

Rep.: Domnule profesor, sunteţi surprins că cele mai vechi desene din lume ar fi cele din peştera Coliboaia, judeţul Bihor?

Marin Cârciumaru: Da, ar trebui să fiu surprins, dar sunt surprins plăcut, pentru că eu am descoperit pentru prima dată pictură rupestră în România, la Cuciulat. La timpul respectiv ştiu că am avut foarte mult de pătimit, pentru că toată lumea se întreba “De ce pictură rupestră în Europa centrală şi de Est, cum este posibil să existe aşa distanţă între Europa de Vest, recunoscută prin acest fenomen, şi zona noastră”. Foarte mult contestat, după aceea recunoscut, iar acum satisfacţia este cu atât mai mare cu cât această descoperire vine din partea altora. Este, dacă se poate spune aşa, sub jurisdicţia ştiinţifică a şcolii franceze, a binecunoscutului specialist în artă rupestră, Jean Clottes, şi pe mine nu face decât să mă bucure. Surprins mai sunt pentru că, într-adevăr, cu tot optimismul meu că în România exista pictură rupestră, nu mă aşteptam că există aşa vechime.

Rep.: Pe o hartă a manifestărilor artistice ale omului preistoric din Europa, unde se află România?

Marin Cârciumaru: România se află ca un pilon între Munţii Ural, unde s-au descoperit prima dată peşterile Kapova şi Ignatievskaia şi, de curând, alte peşteri, şi această largă punte trasată încă din anii 1950 dintre graniţa estică a Europei şi Europa de Vest.

Rep.: Pot fi incluse asemenea situri arheologice în circuitul turistic? Ce trebuie făcut?

Marin Cârciumaru: După părerea mea este o mare greşeală să fie incluse în circuitul turistic, având experienţa celorlalte peşteri, începând cu Lascaux (Franţa) – unde s-a ajuns la construirea unei replici fidele, Lascaux II, şi acum am înţeles că se lucrează la Lascaux III – continuând cu Altamira (Spania), care este închisă de câţiva ani în ideea de a face o Altamira-muzeu, separată, dar şi cu alte peşteri care, supuse circuitului turistic au fost condamnate la distrugere.

Rep.: Şi atunci sunteţi adeptul creării unor muzee specifice…

Marin Cârciumaru: Da, sunt adeptul închiderii acestor monumente extrem de rare şi, în acelaşi timp, fragile pentru că ele s-au păstrat deoarece au beneficiat de un mediu specific perioadei în care au fost realizate. În momentul în care le-ai scos ca un obiect din pământ, se distrug. Mie mi s-a întâmplat acest lucru cu nişte vârfuri de fildeş… dacă nu intervii în prima jumătate de oră, se exfoliază, şi după aceea se transformă în cenuşă. La fel şi picturile rupestre, scoase din mediul de umiditate şi de temperatură care le-a fost specific, mai devreme sau mai târziu dispar.

Rep.: Pe ce şantier arheologic lucraţi în prezent?

Marin Cârciumaru: Acum trebuie să plec la Piatra Neamţ, pe cel mai important şantier gravettian, probabil unul din cele mai importante şantiere gravettiene din Europa, unde am descoperit nenumărate obiecte de artă mai multe pe acest şantier decât în toată arheologia paleoliticului din România, de unde sper să vin şi anul acesta cu o colecţie la fel de interesantă.

 

Autor: RFI România

 

Taguri: Istorie


Pagina

0 raspunsuri pana acum ↓

  • Comentati chiar acum...

Pagina

Lasa un comentariu